26. juni 2011

Når to modsætninger mødes….

Siden 2004 har jeg rejst til Japan hvert andet år.
Et ret interessant fænomen er ved at brede og udvikle sig. De unge japanere fra 40 års alderen og ned efter er meget meget fascineret af Europa og USA. De bleger deres hår for at komme til at ligne europæere, hvilket resulterer i et gult/orange hår i stedet for blond. MacDonalds skyder op som paddehatte, de franske modehuse findes på hvert et gadehjørne med kollektioner specielt udviklet til det japanske marked, og dansk design og wienerbrød er et hit.
I deres søgen efter at komme til at ligne europæere, er japanerne også begyndt at døje med overvægtproblemer.
Som jeg ofte siger til de japanere jeg møder, tag alt det gode fra Europa og USA, lad være med at gå på MacDonalds, spise dansk hvidt papbrød eller for mange wienerbrød, I har et fantastik køkken to die for som fascinerer resten af verdenen.

I Danmark sker der nogenlunde det samme, vi kan ikke få nok af det japanske. Det gælder lige fra japanske beklædning, møbeldesign til hvad japanerne betragter som japansk junkfood. Uden at blinke med øjne lægge vi rigtig mange penge for sushi, en skål nudel eller onigiri (japanske risboller med fyld) som japanerne betragter som sund junk, som de højest betaler en skilling for i Japan.
Dog virker det som om der er ved at ske en tilpasning af prisniveauet indenfor sushi i Danmark. Udbuddet er efterhånden ved at være så stort, at sushirestauranterne enten bliver nød til at konkurrerer på kvaliteten eller på prisen, hvilket jeg personlig kun synes er godt. Derudover er vi i Danmark begyndt at udforske og værdsætte de lokale specialiteter, som kun kan findes rundt omkring i Danmark og i norden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *